RIJEXAMENTIPS AUTO-AUTOMAAT


 

ALGEMEEN:

 

Om te zorgen dat je in 1 keer kan slagen is het beter is dat je niemand vertelt dat je rijles hebt. Anders vraagt iedereen steeds aan jou wanneer je rijexamen gaat doen. Ze gaan jou vertellen dat het wel tijd is om rij-examen te doen. Waardoor je steeds krampachtiger gaat rijden tijdens het lessen.

 

Vertel ook niet wanneer je rij-examen gaat doen. Vlak voor het rijexamen belt iedereen jou op en wenst jou  hééél véééél succes. Daardoor wordt je onnodig nerveus voor het rij-examen. Vergeet de tips en verhalen wat je wel en niet moet doen op het rijexamen. Daardoor word je nog nerveuzer op het rijexamen.

 

Geloof niet in de fabel dat anderen maar met 20 lessen in een keer geslaagd zijn.

 

 

 

SNELHEID:

 

Auto rijden is gewoon alles rustig doen. Wel pittig optrekken natuurlijk en met het verkeer mee rijden. Maar wel vroeg kijken en voorspellen wat er gaat gebeuren. Rustig remmen, rustig gasgeven, durf het! Je wordt er zelf ook rustig van. En de examinator/trice ook.

 

Bij kleine zijstraatje(s) van rechts rustig(er) rijden. Dwing anderen achter jou ook (heel vroeg) rustig te rijden. Want als je toch plotseling moet remmen, anderen achter jou kunnen dat ook op tijd doen.

 

Rustig op rotondes afrijden. Op tijd afremmen tot 20 km/uur. Zodat je tijd overhoudt om weer rustig om je heen te kijken en, als het moet, rustig kan afremmen.

 

Voor een bocht rustig afremmen, de bocht doorkijken en in de bocht pas beginnen met sturen. Bij het einde van de bocht geef je gas. Zo maak je afstand met het verkeer achter je. Dat is veiliger. De bocht ga je langzaam in en harder er uit. Net als Max Verstappen.

 

Laat de auto rustig tot stilstand komen zonder (te) schokken.

 

Ruim om je heen kijken, wanneer nodig de auto laten uitrollen en dan heel rustig stoppen op de juiste plaats.

 

Houd altijd afstand van een voertuig voor jou. Dan kan je wegrijden als het voertuig voor jou niet weg rijdt. Het stinkt dan ook minder in de auto. En je leeft dan ook langer.

 

Snelheid verminderen doe je door langzaam het gas terug te nemen. Zo voorkom je schokken. 

 

 

In principe rem je niet in de bocht maar voor de bocht.

 

PODW:

 

Een bocht niet afsnijden of te groot maken. Mooi in het midden van je rijstrook blijft rijden. Dus geen "vraagteken" rijden.

 

Stuur pas “in” de bocht. En niet “voor” de bocht. De auto slipt heus niet. Dus pas “in” de bocht sturen. Zo blijf je met de auto netjes in je rijstrook rijden.

 

Als je een bocht maakt, blijf netjes in je rijstrook rijden. Zorg dat je niet in de andere rijstrook uitkomt.

 

Niet met de wielen op de tramrails blijven rijden. Je kan dan beter remmen en sturen.

 

Op rechte weggedeeltes van rijstrook wisselen. Niet in een bocht.

 

Niet gelijk van rijstrook wisselen nadat je in de spiegels en over je schouder hebt gekeken en de richtingaanwijzer heb aangezet. Na nog een keer rustig (ver) vooruit, in beide spiegels en over je schouder te hebben gekeken mag je van rijstrook wisselen. Tijdens het rustig wisselen van rijstrook kijk je nog een keer naast de auto of de ruimte naast jou nog vrij is. En de richtingaanwijzer uitzetten zodra je in het midden van de andere rijstrook rijdt.

 

Meerdere rijstroken wisselen doe je "rijstrook voor rijstrook", dus niet in één keer meerdere rijstroken tegelijk wisselen.

 

Ga na het file-parkeren bij het wegrijden ruim om de auto voor jou heen.

 

Na het file-parkeren moet je goed opletten dat je bij het wegrijden het stuur niet te snel terug draait. Je kan dan tegen de geparkeerde auto rijden die voor jou stond.

 

Geparkeerde auto's passeren met een “deur breedte” afstand.

 

Zorg er voor dat als jij iemand inhaalt er dan geen tegemoet komend verkeer is. Je hebt dan “3 op een rij”. Dan ben je gezakt.

 (#1=  degene die je inhaalt, #2= jouw auto en #3= degene die van de andere kant jou tegemoet komt).

 

 

Twee naast elkaar rijdende fietsers inhalen kan ook onder "3 op een rij” vallen.

 

 

VOORRANG:

 

Let op bij een rotonde, verkeer kan ook van rechts komen, namelijk bromfietsers, snorfietsers, fietsers en voetgangers.

 

Rustig op rotondes of kruisingen afrijden. Heb je tijd om te kijken en tijd om eventueel rustig te remmen. Plotseling bij de kruising remmen is geen voorrang verlenen.

 

Een eind voor de kruising al kijken hoe de voorrang is geregeld. Kijken wat voor verkeer er is. Eventueel vroegtijdig de snelheid aanpassen.

 

COMFORT:

 

Rustig van uit stilstand optrekken. Moet je iets moet afremmen, doe het dan ook rustig. Wil je dan weer harder rijden, trap het gaspedaal rustig in tot de bodem. Je rijdt dan heel erg comfortabel en pittig weg.

 

 

HELLINGPROEF:

 

De automaat-auto heeft een “hill-assist”. Sta je stil op een helling, dan hoe je alleen maar de rem los te laten en zachtjes gas te geven. Klaar.

 

Geef ook op een steilere helling steeds de zelfde hoeveelheid gas zoals je altijd bij een helling weg rijdt.

 

 

VERKEERSINZICHT:

 

Vroeg en ver om je heen kijken. Weet te voorspellen wat er om je heen gaat gebeuren en reageer daar al op.

 

Zorg dat je voor het invoegen op de snelweg goed heb gekeken wat er aan komt. Hoe hard ze rijden. Maak voldoende snelheid voordat je op de invoegstrook bent. Zorg ook dat er niemand naast je rijdt of kan rijden. Als je vroeg op snelheid bent dan heb je genoeg tijd om een plannetje te maken en te controleren of je kan invoegen. Ben je ingevoegd, kijk of je ongehinderd door kan rijden. Eventueel rijstrook wisselen. Maar pittig rijden!

 

 

 

RIJEXAMEN:

 

Laat je instructeur bepalen of je klaar bent voor het rijexamen. En niet anderen.

 

Doe pas rij-examen als je instructeur vindt dat je er klaar voor bent. 

 

Vertel niemand wanneer je rijexamen ga doen, dan kan ook niemand je zenuwachtig maken.

 

Doe een "Tussentijdse Toets". Merk je ook dat je veel slechter gaat rijden als er een examinator naast je zit. 

 

Bij een "Tussentijdse Toets" kan je vrijstelling halen van decontrole-vragen en de bijzondere verrichtingen

 

Na de "Tussentijdse Toets" vertelt de examinator wat goed ging en wat nog moet worden verbeterd. Vraag aan de examinator wel om een kritisch oordeel. Was je al op examenniveau?

 

Als je een tussentijdse toets heb gehad, wees niet alleen blij met de vrijstellingen die je hebt gehaald. Maar vraag duidelijk aan de examinator hoe je gereden hebt, vergeleken met het vereiste niveau op een rijexamen.

 

 

Houd er rekening mee dat de examinator bij het bespreken van je “Tussentijdse Toets” er van uitgaat dat je maximaal 70% van het gewenste minimum rijexamen-niveau bent. Dus hoe positief de examinator ook is. Het gewenste niveau moet nog gehaald worden. 

 

Zorg dat je eerst op rijexamen-niveau rijdt. Plan dan een examendatum wanneer je echt kan rijden onder verschillende omstandigheden.

 

Laat op het rijexamen zien dat je er plezier in autorijden hebt.  


Les met een auto met  een “hill assist”. Dan hoef je de hellingproef nooit te doen. Dat doet de auto voor jou. Scheelt je weer een paar lessen. En misschien een extra rij-examen.

 

Met de “hill assist” geef je ook niet gauw teveel gas bij het wegrijden vanuit stilstand op een helling.

 

 

Zorg dat je controle-vragen over het voertuig goed kent. Je rijexamen begint veel prettiger.

 

Proberen niet te denken wat de examinator/trice denkt. Je bent dan niet meer oplettend bezig met autorijden en dan ga je fouten maken.

 

Als je examinator/trice zucht of iets anders doet, trek er geen conclusie uit. Je bent dan niet meer oplettend bezig met autorijden en dan ga je fouten maken.

 

Ga niet overdrijven op je rijexamen. De examinator/trice vindt dan dat je vreemd rijdt. Dus rij gewoon zoals je geleerd hebt.

 

 

Als je op je auto-rijexamen een fout maakt, herstel de fout. Foutloos rijden kan niemand.  Niet meer over de fout nadenken. Ook niet beter willen gaan rijden. Gewoon doorgaan met je rijexamen. Blijf met het verkeer bezig. Niet denken wat er daarvoor tijdens het rijexamen is gebeurd. Gewoon doorgaan met opletten op het verkeer, dan maak je de minste fouten.

 

Durf de ruitenwissers uit te zetten als het niet meer regent en weer aan te zetten wanneer er weer druppels op de voorruit vallen.

 

Luister niet naar tips die anderen je geven. Doe alleen wat je instructeur je heeft geleerd. En rij precies als je tijdens de lessen rijdt.

 

Durf aan de examinator te vragen voor jou te kijken als je (door hem) iets niet goed kan zien.

 

Gewoon je aandacht bij het rijden houden. Stop met praten met de examinator zodra het verkeer om aandacht vraagt. Je rijden in het verkeer wordt beoordeeld. Niet je praatje!

 

Als je gezakt bent voor je rijexamen ga niet discussiëren, maar vraag aan de examinator wat er nog meer niet goed gegaan is waardoor je gezakt bent. Het is niet één dingetje, maar veel meer, waardoor je bent gezakt. Vraag daar naar en verbeter al deze punten door rijles te nemen en niet een her-examen.

 

Je hoeft de rijexaminator/trice niet uit te leggen waarom je iets doet. Hij/zij weet het allang. Het resultaat van jouw rijden wordt beoordeeld. Bleef het veilig, reed je vlot en zelfstandig.

 

De examinator/trice merkt direct of je het “autorijden” snapt. Je hoeft niet te laten zien dat je kijkt. Je verkeersinzicht wordt beoordeelt. Niet dat je overdreven kijkt. Doe wat je geleerd hebt en gedaan tijdens het lessen.

 

Stel je binnenspiegel niet verkeerd af. Ook andere tips van je vrienden of kennissen niet toepassen. Anders laat zien dat je het niet snapt met een verkeerd afgestelde spiegel.

 

 

Blijf op je rij-examen kijken zoals je tijdens de rijlessen deed. De examinator/trice merkt het alleen al aan het verkeersinzicht dat je hebt. Dus overdreven in de spiegels kijken is niet nodig. 

 

Voor dat je wegrijdt op het rij-examen, controleer nog een keer of de spiegels goed staan.

 

Als de examinator bij het wegrijden bij het CBR vraagt of je niets vergeten bent, dan is de kans groot dat je de verlichting bent vergeten of de handrem.

 

Maak je een fout, zeg niet “excuus” of “grapje” maar herstel je fout of los de situatie rustig op. Ga gewoon verder. Blijf ademen en gewoon doorgaan met rijden. 

 

Op je auto-rijexamen de dingen rustig doen. Het is geen paintball game. Als je ver vooruitkijkt kan je zien wat er gaat gebeuren. En kan je daar rustig op reageren. Dat is verkeersinzicht.

 

Praat zo min mogelijk op je auto-rijexamen. Het rijden wordt geëxamineerd. Niet je babbeltje. 

 

Als je door omstandigheden iets niet goed kan zien, vraag aan de examinator/trice of hij/zij kan zien of er iets aankomt. Bijvoorbeeld als je aan de linkerkant van de weg staat geparkeerd, en je wilt wegrijden. Veiligheid voor alles.

 

Neem echt de tijd om van rijstrook te wisselen. Kijk eerst rustig, geef richting aan, nog een keer rijstrook kijken en dan pas van rijstrook wisselen. Waarom haasten, Als je gezien hebt dat je kan, neem de tijd met rijstrook wisselen. Als je twee keer hebt gekeken dan weet je het zeker. En ben je veel meer ontspannen. De examinator/trice is dan ook ontspannen omdat hij/zij weet dat jij kan rijden.

 

Gewoon rijden op je rij-examen zoals je tijdens het lessen doet. En laat zien dat je er plezier in hebt. De examinator/trice ziet dan dat je relaxed auto kan rijden.

 

Op je auto-rijexamen veilig en pittig rijden. Afstand houden met het verkeer om je heen. Vroeg keuzes maken en daar gelijk naar naar handelen.

 

Wanneer je aan het einde van je rijexamen de auto uitstapt, kijk eerst in de binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder te kijken, voordat je het portier opent. Wanneer je aan het einde van je rijexamen de auto uitstapt, de deur minstens met één hand vast te houden tot dat jouw portier dicht is. 

 

Als je buiten de auto bent en de auto op slot hebt gezet, dan pas is het rijexamen afgelopen.Terug aan het tafeltje in het CBR-gebouw vertelt de examinator pas of je geslaagd bent of niet.

 

 

===============================================================

 

De getoonde teksten zijn een korte samenvatting van de uitleg die tijdens de rijlessen bij verkeersschool HIPPE.NL worden gegeven. Deze teksten dienen als “reminder” voor de leerlingen van verkeersschool HIPPE.NL. Er kunnen dus geen rechten worden ontleend aan het verkeerd begrijpen van de teksten, eventuele tekst fouten, of afwijkende plaatselijke situaties en/of gewoontes. 

 

 


Staat er iets abusievelijk niet of verkeerd vermeld? Is er een dode link? Stuur een mail naar mail@multidrive.com met de fout en de vermelding "op de site hippe.nl / rijexamentraining auto-automaat / rijexamentips auto”.