REMMEN MET DE MOTORSCOOTER


Hard remmen met een motorscooter is altijd de gulden middenweg vinden tussen denken wat te doen, maar gelijk kan reageren op de juiste manier. De informatie hieronder is ter informatie en gebruik in dagelijks verkeer onder normale omstandigheden. Doe na het behalen van je rijbewijs een veiligheidstraining. Oefen daar de remoefeningen. Daar leer je het. Hier onder staat alleen een uitleg om je de basis bij te brengen. 

 

Hard remmen verdelen wij in:

-Hardremmen bij rechtuit rijden

-Hard remmen in de bocht

 

 

HARD REMMEN BIJ RECHTUIT RIJDEN

 

Tijdens het rijden met je motorscooter heb je de vingers van beide handen aan de handvaten. Zou je dat niet doen, dan kan het stuur uit je handen slaan tijdens het rijden. Als je rijdt kijk je altijd ver vooruit en om je heen om mogelijke problemen tijdig ontdekken. En om heel vroeg een oplossing te vinden. Remmen moet eigenlijk je laatste keuze zijn. Soms moet je remmen. En heel soms moet je hard remmen. Onder hard remmen kan je ook verstaan een noodstop maken. Het geeft niet hoe je het noemt, want de techniek van remmen is steeds het zelfde. Bij de uitleg van hard remmen concentreer ik mijn verhaal eerst alleen op de voorrem. 

In geval dat je hard moet remmen dien je eerst de gashendel dicht te draaien. Dan moet je met jouw rechter hand “opnieuw aanleggen”. Dat betekent dat je hand heel even bijna geen contact heeft met de gashendel als je jouw vier vingers naar de remhendel gaan. Dit is om te voorkomen dat je bij snel handelen nog steeds met je duim gas blijft geven tijdens het remmen.

 

Nu komt het belangrijkste. Met je rechterhand begin je in de voorremhendel in te knijpen. Eerst zacht, maar direct doorknijpen. Waarom eerst zacht? Dan kan het voorwiel niet blokkeren. Doordat je remt komt er meer druk op het voorwiel. Waardoor je harder kan remmen. Blijf je gedoseerd doorknijpen in de voorrem dan zal de motorscooter heel hard afremmen. Je remt zo in een korte tijd van zachtjes naar hard zonder dat je voorwiel hoeft te blokkeren. Belangrijk is wel dat je steeds recht vooruit blijft kijken waar je naar toe wilt. Zo is de kans dart je het evenwicht verliest erg klein.

Tijdens het remmen komt in korte tijd bijna de hele massa van jou en de motorscooter op het voorwiel. Het achterwiel wordt in heel korte tijd minder belast. Dat betekent dat je bij hard afremmen de achterrem ook maar in het begin van afremmen maar héél even kan gebruiken. Tijdens het afremmen wordt het achterwiel als het ware opgetild. Er is geen gewicht meer dat het achterwiel op de grond drukt, dus je kan er dan niet meer mee remmen. Wel moet je de achterrem met je linkerhand gebruiken om de motor van je motorscooter af te remmen. Omdat je een automatische koppeling hebt op de motorscooter wordt de aandrijving van de motor naar het achterwiel pas onderbroken als je (achterwiel) stilstaat.

Resumerend: Hard remmen lukt als je goed de gashendel dicht draait, opnieuw aanlegt en van zachtjes naar hard in de remhandel van de voorrem knijpt. Het achterwiel levert bijna geen bijdrage bij hard remmen.

Zit er een ABS-systeem op de motorscooter dan zal bij gelijk keihard inknijpen van de voorrem de ABS gaan werken. Dat betekent dat de remkracht van het voorwiel wordt gehaald waar door je niet meer maximaal kan remmen. Je remweg wordt langer! Maar ABS heeft wel het voordeel dat het voorkomt dat je voorwiel blokkeert waardoor je gelijk onderuitgaat.

Correct remmen met de motorscooter moet echt worden getraind, vooral een noodremming vereist rijvaardigheid.

 

Opmerking: Bij ineens hard remmen kan het voorwiel zijn grip verliezen. Als het voorwiel is geblokkeerd heb je ook geen gyroscopisch effect meer. Dus de motorscooter is ook in onbalans.

 

Tip: Bij hoge snelheden rem eerst met de achterrem. Hierdoor wordt de verging van het voorwiel belast waardoor bij de voorrem de remdruk sneller kan worden opgebouwd.

HARD REMMEN IN DE BOCHT 

 

In een bocht heb je grip nodig om te sturen. Dus als je moet remmen in de bocht, doe het niet te abrupt. De grip die je voorband op dat moment heeft moet goed verdeeld worden tussen grip om te sturen en grip om te remmen. En door abrupt te remmen wil de motorscooter door zijn stuurgeometrie zich rechtop werpen. Je moet deze reactie compenseren met tegensturen. Door het afremmen gaat de motorscooter langzamer rijden en wil de bocht invallen. Dit is makkelijk te compenseren door tijdens het afremmen de bocht kleiner te maken. Dus de bocht inrijden. Zo zal je niet vallen en kan je steeds harder remmen. Belangrijk is wel dat je blijft kijken naar de binnenkant van de bocht waar je heen wilt! Het voordeel is dat je nu aan de binnenkant van de bocht uitkomt. Terwijl ander verkeer dat na jou komt jou niet zou raken omdat jij niet meer in die rijstrook rijdt. Meestal zal het verkeer dat achter jou reed door hard remmen een grotere bocht maken. In beide gevallen zullen ze je dan niet raken.

 

        HONDA FORZA 125

 

Tip: doe een vervolgcursus, bijvoorbeeld bij de KNMV of Verkeerstraining


Staat er iets abusievelijk niet of verkeerd vermeld? Is er een dode link? Stuur een mail naar mail@multidrive.com met de fout en de vermelding "op de site hippe.nl / rijexamentraining motorscooter / remmen met de motorscooter”.