CONTROLEVRAGEN MOTORSCOOTER


 

Wat controleer je aan de motorscooter voordat je een eind gaat rijden?

 

B-O-R-V-A-K-S

 

Waar staan die letters voor? 

 

B= BANDEN, BRANDSTOF

O=OLIE

R=REMMEN

V=VEERRING, VERLICHTING

A=AANDRIJVING, ACCU, ALGEMEEN

K=KOELING

S=SPIEGELS


BANDEN:

 

Wat controleer jij aan de banden?

 

-Bandendruk: voor 2 bar, achter 2,25 bar.

-Profiel 1 mm wettelijk, 2 mm advies van Yamaha.

-Balanceerloodjes op de zelfde plek?

-Band niet beschadigd?

-Geen glas, pijlers of schroeven te zien?

-Pijl op de band in de goede draairichting?

 

-Geen speling op de voorwiellagers?

 


 

 

 

BRANDSTOF:

 

Welke brandstof tank je? En hoe weet je dat er genoeg brandstof is in de scooter?

 

-Ik tank E10 (=Euro 95)

-Aan het staafdiagram (1) op de display kan ik zien of ik voldoende brandstof heb.

-De staaf diagram gaat ook knipperen om te waarschuwen dat er getankt moet worden.

 

-Volle tank is goed voor 300 kilometer rijden.

 


 

 

 

OLIE:

 

Hoe controleer jij het oliepijl?

 

-Kijkglas moet minimaal tot de helft gevuld zijn.

 

-Met een trechter bijvullen.


 

 

 

 

 

 

REMMEN:

 

Wat controleer je aan de remmen?

 

-Remhendels inknijpen. moet een korte slag hebben. En het mag dan niet sponsig aanvoelen. 

-Reservoir met remvloeistof horizontaal zetten en kijken of er voldoende remvloeistof is.

-Controle op lekkage.

-Controle remblokjes.

 

-Controle remschijven.


 

 

VERING:

 

Wat controleer je aan de vering?

 

Vering voor:

-Controle op speling in telescoop gedeelte voorvork.

-Controle op nadeinen schokbrekers in telescoop gedeelte voor vork.

-Controle op groeven, vuil, insecten of olie lekkage op glimmende gedeelte voorvork.

 

Vering achter:

-Controle op lekkage schokbrekers achter.

-Controle op nadeinen schokbrekers achter.

-Bij duo-rijden met bepakking achtervering voorspannen..

 

 

Wat is het gevaar van een lekkende voorvering?

-De remvloeistof kan op de remschijf komen waardoor je slechter gaat remmen.

 

-De schokbrekers werken slechter waardoor je een slechtere wegligging hebt.

 


                                                                                       VERLICHTING:

 

                                                                                       Hoe controleer jij de verlichting?

 

                                                                                                     -Contact aan en de richtingaanwijzer naar links en rechts aanzetten.

                                                                                                     -remhendel voorrem inknijpen

                                                                                                     -remhendel achterrem inknijpen

                                                                                                     -achterlicht controleren

                                                                                                     -motorscooter starten en dan het dimlicht en grootlicht controleren

 

                                                                                                     -claxon controleren (staat in de rijprocedure!)

 


                                                                                       AANDRIJVING:

 

                                                                                      Wat controleer je aan de aandrijving?

 

 

                                                                                                    De aandrijving is met een onderhoudsvrije V-snaar.

                                                                                                    Wordt preventief om de 20.000 kilometer vervangen.

                                                                                                    Wordt ook tijdig op het dashboard wordt het ook nog aangegeven. 


 

 

 

 

 

 

 

ACCU:

 

Wat controleer je aan de accu?

 

 

Het is een onderhoudsvrije accu. De accu zit inwendig weggewerkt bij het windscherm.


 

 

 

KOELING:

 

Wat controleer je aan de koeling en waar vul je bij?

 

Vloeistofniveau tussen de merkstreepjes 2 en 3.

Bij vullen met koelvloeistof in het reservoir onder mat van linker voetsteun.

Radiator (achter het voorwiel) moet zoveel mogelijk schoon zijn. Eventueel afspoelen met een zachte waterstraal of afborstelen met een zachte borstel.

Slangen controleren op scheuren of breuk. Speciaal bij de aansluitingen bij de radiator.

 

 


 

SPIEGELS:

 

 

De horizon zichtbaar in het midden van de spiegels. Je armen nog net zichtbaar in de spiegels. De linker en de rechter spiegel zijn symmetrisch afgesteld. De spiegels mogen        niet gebroken of ernstig verweerd zijn.



Inzicht vragen:

 

Welke vloeistoffen controleer je

 

-Brandstof

-Remvloeistoffen

-Koelvloeistof

-Olie                   

-Vloeistof in de schokbrekers

 

 

Wat verander je als je van singel- naar duo-rijden met bepakking gaat ?

 

-Veer (voor)spanning bij achterwiel hoger maken.

-Bandendruk achter iets verhogen.

-Stand van de koplamp (controleren).

 

 

Wat doe je als een rood lampje brandt?

 

-Waarschuwingsknipperlichten aan. 

-Zo snel mogelijk aan de kant.

-Zo snel mogelijk motor uit.

 

 

Wat doe je als het gele lampje van ABS niet uitgaat bij het rijden?   

 

-Dan rij ik voorzichtig naar de dealer.

 

 

Wat doe je als het brandstofmeter gaat knipperen? 

 

-Dan ga ik zo snel mogelijk tanken.

 

 

Wat doe je als je een blauw lampje ziet branden ?

 

-Dan dim ik zo snel mogelijk. Met het knopje bij mijn linker duim op het stuur.

 

Wat doe je als het remvloeistof niveau minimaal is?

 

-Eerst controle op lekkage. Geen lekkage, dan nieuwe remblokjes laten monteren. 

-Wel lekkage? Dan laat ik de motorscooter afhalen.

 

Wat doe je als je remleiding of schokbreker lekt ?

 

-De motor laten afhalen door de dealer en laten repareren.

 

Hoevaak en wanneer controleer je de banden spanning ?

 

-Minstens één keer per maand. Wanneer de banden nog "koud" zijn.

-Liefst met eigen bandenspanningsmeter.

 

 

Wat betekent een groen ventieldopje ? 

- Dat de band met stikstof is gevuld.

 

Hoe weet je dat de riemaandrijving versleten is? 

 

-Dat wordt op het dashboard met text aangegeven.

 

 

Wanneer peil je het olie peil ? En hoe ? 

 

- Als de motorscooter een tijdje stil en horizontaal stil op de middenbok heeft gestaan.

 

Wat is beter voor de motorscooter ? Een olie peil bij het minimum of bij het maximum?

 

-Bij het maximum is beter. De olie wordt minder vaak gecirculeerd door de motor en zal minder snel verouderen.

 

 

Wat doe je als de rem sponsig aanvoelt of laat aangrijpt?  

 

-Rem(men) laten ontluchten en voorzien van nieuwe remvloeistof.

 

Hoe kan je een zware motorscooter overeind?         

 

-Oprollen of met je rug naar de motorscooter bij het zadel op tillen.

 

 

Wat raadpleeg je als je iets niet weet ?

 

-Het instructie boekje onder het zadel of de motorscooterdealer raadplegen.

 

 

Waarvoor zitten er gaatjes in de remschijven?

 

-Voor afvoer van water en om het onafgeveerd gewicht zo licht mogelijk maken.

 

 

Wat is het gevaar van een lekkende voorvering?

 

-Door remvloeistof op de remschijf ga je slechter remmen.

-De wegligging wordt ook slechter.

 

 

Wat heb je altijd bij je als motorscooter rijdt?  

 

-Rijbewijs, kentekenbewijs, schade formulier, ballpoint en een analoge wegwerp camera om het ongeval te registreren.

 


Staat er iets abusievelijk niet of verkeerd vermeld? Is er een dode link? Stuur een mail naar mail@multidrive.com met de fout en de vermelding "op de site hippe.nl / rijexamentraining motorscooter / controlevragen motorscooter”.