FAQ Rijopleiding MOTOR

Vragen? Mail naar mail@hippe.nl


Minimale eis om motorrijles te nemen is dat je in het bezit van een auto-rijbewijs en/of een theoriecertificaat van categorie A (motor) bent. Anders mag je geen praktijkrijles volgen voor categorie A, motor.


Motorrijbewijs heeft 3 categorieën: A, A1 en A2 

 

A1 (lichte motor) : Vanaf 17 jaar rijles, vanaf 18 jaar rijexamen. Je moet het theorie-examen en beide praktijkexamens AVB (bijzondere manoeuvres) en AVD (verkeersdeelneming) doen. Na 2 jaar hoef je alleen het praktijkexamen AVD (verkeersdeelneming) te doen om rijbewijs klasse A2 te halen.

 

A2 (middelzware motor) : Leeftijd vanaf 20 jaar. Je moet theorie-examen en de praktijkexamens AVB (bijzondere manoeuvres) en AVD (verkeersdeelneming) doen. Na 2 jaar hoef je alleen het praktijkexamen AVD (verkeersdeelneming) te doen voor rijbewijs A.

 

A (zware motor) : Leeftijd vanaf 24 jaar. Je moet het theorie-examen en de praktijkexamens AVB (bijzondere manoeuvres) en AVD (verkeersdeelneming) doen.

 

Bij HIPPE.NL kan je alle klassen motorrijbewijs halen.

 

Wij gaan nu met een andere manier uitleggen wat de mogelijkheden zijn.

 

Je bent 17 -18 jaar oud

Wanneer je theoriecertificaat motor heb gehaald dan mag je praktijk-rijlessen volgen. Maar het praktijkexamen mag je pas doen als je 18 bent.

 

Je bent 18-20 jaar oud en je wilt motor rijden 

Met een autorijbewijs of theoriecertificaat motor mag je beginnen met motorrijles. Als je geslaagd bent voor de praktijkexamens AVB (bijzondere manoeuvres) en AVD (verkeers-deelneming) dan krijg je het motorrijbewijs A1.

Rijbewijs A1 is geldig voor motorfietsen en motorscooters tot 125cc met een maximaal 11 kW vermogen.

 

Je bent 20-24 jaar oud en je wilt motor rijden 

Met een autorijbewijs of theoriecertificaat motor mag je beginnen met motorrijles. Als je geslaagd bent voor de praktijkexamens AVB (bijzondere manoeuvres) en AVD (verkeers-deelneming) dan krijg je het motorrijbewijs A2. Heb je rijbewijs A1 dan hoef je alleen praktijkexamen AVD (verkeersdeelneming) te doen en krijg je rijbewijs A2.

Rijbewijs A2 is geldig voor motorfietsen en motorscooters met een vermogen tot 35kW.

 

Je bent 24 jaar+ en je wilt motor rijden 

Met rijbewijs voor auto of theoriecertificaat motor mag je beginnen met motorrijles. Als je geslaagd bent voor de praktijkexamens AVB (bijzondere manoeuvres) en AVD (verkeers-deelneming) dan krijg je het motorrijbewijs A. Heb je rijbewijs A1 dan hoef je alleen praktijkexamen AVD (verkeersdeelneming) te doen en krijg je rijbewijs A2. 

Rijbewijs A2 is geldig voor alle motorfietsen en motorscooters.

 

Je hebt rijbewijs A1 en wilt middelzware klasse motor rijden

Na 2 jaar in het bezit te zijn van het rijbewijs A1 hoef je alleen te slagen voor praktijkexamen AVD. Je hoeft geen theorie-examen en praktijkexamen AVB te doen. Dan krijg je het motorrijbewijs A2. Dat is geldig voor motorfietsen en motorscooters met een vermogen tot 35kW.

 

Je hebt rijbewijs A2 en wilt een motor met vermogen meer dan 35 kW rijden

Na 2 jaar in het bezit te zijn van het rijbewijs A2 hoef je alleen te slagen voor praktijkexamen AVD. Je hoeft geen theorie-examen en AVB te doen. Dan krijg je het motorrijbewijs A. Dat is geldig voor alle motorfietsen en motorscooters.

 

Je hebt rijbewijs A2-automaat en wilt een schakelmotor met vermogen meer dan 35 kW rijden

Na 2 jaar in het bezit te zijn van het rijbewijs A2-automaat hoef je alleen te slagen voor praktijkexamen AVD met schakelmotor. Je hoeft geen theorie-examen en AVB met schakelmotor te doen. Dan krijg je het motorrijbewijs A. Dat is geldig voor alle motorfietsen en motorscooters.

 

Uitgebreide informatie kan je lezen op de website van de Rijksoverheid en de brochure downloaden.


Proefles MOTOR (120 minuten) met gratis paar motorhandschenen

Om motorrijles te mogen doen heb je nodig een autorijbewijs of een geldig theoriecertificaat motor met een geldige legitimatie. De proefles is een echte motorrijles. Je kunt bij HIPPE.NL je motorrijbewijs voor elke motorklasse halen. Zowel schakel als automaat. Na bestelling nemen we z.s.m. contact met je opnemen voor de afspraak.

€ 70,00


Lesopbouw van Frans Platteel

Motorscooter rijden is hartstikke leuk. Dat vinden wij ook, maar het wordt pas echt leuk als je weet hoe je goed met het verkeer omgaat. Bij HIPPE leer je gestructureerd hoe je het voertuig kan beheersen en de verkeersveiligheid (voor je zelf) positief kan beïnvloeden.

 

Frans, je motor instructeur, leert jou constant dat 'Veiligheid gaat boven alles gaat'. Je leert echt motorrijden bij HIPPE.NL.

 

Iedereen krijgt eerste lessen individueel voor '4 Fases van Frans' 

  1. Kennis maken met voertuig: Langzaam rijden en kleine bochtjes maken. Als je kan keren op de weg dan leren we opschakelen en terugschakelen. 
  2. Handelingen bij hoge snelheid: Dan volgt sturen en remmen bij hoge snelheid en het omgekeerde: stapvoets rijden met slippende koppeling.
  3. Zelfstandig rijden binnen bebouwde kom: Na bekende 'toespraak van Frans' ga je zelfstandig motor rijden vanuit onze rijschool op openbare weg binnen de bebouwde kom. Het toespraak bevat veel nuttige informaties en belangrijke punten om  veilig motor te rijden. Je leert meteen de kern van de motor rijden.
  4. Zelfstandig rijden buiten bebouwde kom: Je krijgt nog een vervolg op de 'toespraak van Frans'. Je gaat buiten de bebouwde kom rijden en komt over de snelweg terug naar de rijschool.

Na deze 4 fases les je samen met een andere leerling. Motorrijles wordt gegeven aan maximaal 2 leerlingen. Verder combineert Frans de lessen voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD) door verschillende (examen)routes te rijden zodat de twee examenvaardigheden elkaar versterken. Na het behalen van praktijkexamen-AVB maar oefen verkeersdeelneming. 

 

De praktijkexamens hebben wij al van tevoren ingekocht. Dus kan je bij ons examen doen wanneer je er klaar voor bent. Indien nodig doen wij je praktijkexamen in heel Nederland.


Rijles op eigen motor of motorscooter

Op je eigen motor of scooter lessen? Als jouw eigen motor of motorscooter aan de juridische eisen voldoet, dan kan je op je eigen motor of scooter rijles nemen en er ook rijexamen mee doen. Informeer naar de voorwaarden bij de rijschool.


Theorie halen voor motorscooter

Je hebt waarschijnlijk al je rijbewijs B voor auto. Het motor theorie-examen is niet moeilijk. Toch adviseren we je goed het theorieboek-motor door te nemen en goed te oefenen met het meest recente oefenmateriaal. Want je kent natuurlijk wel de meeste verkeersregels, maar je moet precies de juiste definities en de instinkers weten om te slagen voor het theorie-examen.

 


ZO gaat het bij het CBR theorie-examen


THEORIE WEBSHOP 24 UUR OPEN!

Je kunt altijd de laatste editie theorie boeken bij de instructeur kopen. Maar je kan ook de theorieboeken nu bestellen.
Klik hier voor de meest verkochte theorieboeken in Nederland.


i-Theoie

Speciale aanbieding! Deze theoriecursus kan je volgen op internet wanneer je maar wilt.

€ 59,00

€ 30,00



Proefles MOTOR (120 minuten)

Om motorrijles te mogen doen heb je nodig een autorijbewijs of een geldig theoriecertificaat motor met een geldige legitimatie. De proefles is een echte motorrijles. Je kunt bij HIPPE.NL je motorrijbewijs voor elke motorklasse halen. Zowel schakel als automaat. Na bestelling nemen we z.s.m. contact met je opnemen voor de afspraak.

€ 70,00


DUO-PAKKET

Als je een speciale verzoek hebt, dan horen we dat graag. Bijvoorbeeld wil je samen met je vriend(in) je rijbewijs wilt halen. Dan kunnen we een Duo-pakket samenstellen speciaal voor jullie. Binnenkort moet je naar buitenland verhuizen of je geen zin om lange termijn te denken tot je rijbewijs.  Wij maken samen de beste plan van aanpak. 


Prive les

Motorrijles wordt gegeven aan maximaal 2 leerlingen. Als je na de '4 fases van Frans' ook uitsluitend privé les wilt volgen, dan wordt € 20,00 per les extra berekend.


Wat is AVB?

Het eerste motorexamen is AVB, voertuigbeheersing. Slalom maken, lopen met de motor, verschillende stopoefeningen enzovoort. Voor het AVB-examen heb je geen theorie certificaat nodig als jij je legitimeert bij de examinator met een geldig rijbewijs voor auto. 

 

In totaal laat je bij het examen Voertuigbeheersing (AVB) zeven van de 11 geleerde oefeningen zien. Alle oefeningen tellen even zwaar. Uit ieder cluster is één oefening verplicht, en doe je uit de clusters twee tot en met vier één oefening extra. Dus: vier verplichte, en drie oefeningen die de examinator kiest.

Je mag elke oefening bij een onvoldoende resultaat één keer overdoen. Om te slagen moet je in totaal vijf van de zeven verschillende oefeningen succesvol afronden. Daarbij voer je in de clusters twee tot en met vier minimaal één oefening correct uit. Dus je laat de examinator op overtuigende wijze zien dat je de motor beheerst bij lage en hoge snelheid. En dat je goed kunt remmen.

< Cluster 1 >

Achteruit parkeren Het eerste cluster bestaat uit de oefening achteruit parkeren. In deze verplichte oefening loop je aan de rechterzijde van de rijbaan met de motor aan de hand. Daarna parkeer je de motor achteruit in een denkbeeldig parkeervak en zet je de motor op de standaard. Vervolgens haal je de motor weer van de standaard en loop je naar rechts het parkeervak uit.

< Cluster 2 >

Langzame slalom  De verplichte oefening in het tweede cluster is de langzame slalom. Er geldt geen richtlijn voor de snelheid. Gezien de geringe tussenafstand ligt een stapvoets tempo voor de hand.

Het gebruik van een slippende koppeling is bij deze oefening verplicht. 

Van belang is verder de combinatie van juiste bediening, langzaam rijden en het behouden van de balans. Dit alles doe je natuurlijk zonder de pylonen aan te raken!

Wegrijden uit parkeervak Bij deze keuzeoefening rijd je vanuit stilstand uit een parkeervak weg. Je maakt een haakse bocht en rijdt enkele meters rechtuit. De rijbaanbreedte is drie meter. Het belangrijkste van deze oefening is dat je gecontroleerd een scherpe bocht weet te maken, direct na het wegrijden.

Denkbeeldige acht Met deze facultatieve oefening laat je zien dat je een complete (denkbeeldige) acht kunt rijden in een rechthoekig kader. Je rijdt met trekkende motor en houdt daarbij een gelijkmatige snelheid aan. Je mag je voetrem gebruiken en eventueel een slippende koppeling.

Stapvoets rechtdoor rijden Hier is het de bedoeling dat je naast de lopende examinator blijft rijden over een afstand van twintig meter. Er wordt gelet op snelheid, balans en een juiste bediening van de motor. Je maakt gebruik van een slippende koppeling. Je voetrem mag je bij deze keuze oefening ook gebruiken, maar je houdt je voeten tijdens het rijden op de voetsteunen.

Halve draai (links- of rechtsom) Als de examinator voor deze oefening kiest dan rijd je met licht trekkende motor op een denkbeeldige rijbaan. Na de tweede pylon maak je in één vloeiende beweging een halve draai naar links of rechts. Je rijdt dan terug naar het startpunt.

< Cluster 3 >

Uitwijkoefening Cluster drie bestaat uit drie oefeningen, waarvan de uitwijkoefening verplicht is. Bij de uitwijkoefening kom je met vijftig kilometer per uur aanrijden door de poort. Vijftien meter na de poort moet je vóór een denkbeeldig muurtje van pylonen naar links uitwijken. Daarna keer je weer terug naar de eigen weghelft.

Snelle slalom Bij de snelle slalom zijn zes pylonen opgesteld. Deze slalom neem je bij een snelheid van minstens dertig kilometer per uur met trekkende motor. Belangrijk is dat het vloeiend en gelijkmatig gebeurt.

Vertragingsoefening Bij deze optionele oefening trek je vanuit stilstand op om snel te komen tot een snelheid van vijftig kilometer per uur. Je rijdt dan in tenminste de derde versnelling. Na het tweede poortje rem je af tot 30 kilometer per uur en schakel je minimaal één versnelling terug. Daarna rijd je met deze snelheid een slalom om drie pylonen die acht meter uit elkaar staan.

< Cluster 4 >

Noodstop cluster4-1-noodstop In het vierde cluster is de noodstop de verplichte oefening. Je rijdt minimaal vijftig kilometer per uur. Na het poortje rem je maximaal om zo snel mogelijk tot stilstand te komen. Natuurlijk verlies je de controle over de motor niet.

Precisiestop Bij de precisiestop gaat het erom dat je op een bepaald punt stilstaat. Je rijdt eerst vijftig kilometer per uur en remt beheerst als je het eerste poortje van twee pylonen passeert. Daarna moet je de motor zeventien meter verderop tot stilstand brengen.

Stopproef Naast de precisiestop kan de examinator ook nog kiezen voor de stopproef als tweede keuzeoefening. Het doel van deze oefening is dat je technisch goed remt. Je schakelt kort voordat je stilstaat terug naar de eerste versnelling. Je hebt een korte remweg.


Wat is AVD?

Het tweede motorexamen is AVD, verkeersdeelneming. Afrijden dus.

 

Je wordt geëxamineerd hoe je als motorrijder verkeersproblemen waarneemt en oplost. Daarnaast of je van motorrijden kan genieten, ook tijdens het rij-examen. De examinatoren willen graag zien dat je een echte motorrijder of motorrijdster bent.

 

Om AVD te mogen doen moet je in het bezit zijn van een theoriecertificaat motor, geldige legitimatie en geslaagd zijn voor AVB (voertuigbeheersing).


Wat is EV?

EV is afkorting van 'eigen verklaring'. De uitleg van deze medische verklaring kan je lezen op een aparte pagina. Klik hier voor verdere informatie.


Veilig online betalen. Dat kan!
Je wil een les betalen of het praktijkexamen. Dat kan nu met iDEAL.

Heb je nog vragen? Mail naar mail@hippe.nl